kitap kapakları

Bugün sizlere kitap kapaklarından söz etmek istiyorum. 
Bir kitabın giysisi, aksesuarı, tamamlayıcısı.
Aslında bir süredir bu konuya değinmek istiyordum; ancak okuduğum kitaplar sıralarını kaptırmak istemediklerinden olsa gerek bir türlü fırsat bulamadım. (Bir yazar roman yazarken bir süre sonra hikâyeyi kahramanlar  yönlendirir derler. Benim kitaplarla ilgili durumum da, özellikle şu sıralar, aynen bu. Eskiden blog’da yer vereceğim kitapların bir sıralamasını yapardım, artık sırayı onlar belirliyorlar. Her neyse parantezi kapatalım ve konumuza dönelim.)
“kitap kapakları” demiştik...
Bir kitabın kapağı sizin için ne kadar önemli?
“Kapağını beğendiysem hiç tereddüt etmeden kitabı alırım.” diyenlerden misiniz?  Yoksa Benim için kitabın yazarı ve konusu önemlidir. Gerisi teferruat.” mı diyorsunuz?
Bütün bunlar nereden mi aklıma geldi? Cevabı aşağıdaki fotoğrafta. 



Yukarıdaki fotoğraf için şöyle bir açıklama vardı: Bir kitapçı müşterileri kapağa göre karar vermesin diye kitapları kâğıda sarmış ve üzerlerine küçük notlar düşmüş.
Fotoğraf ve açıklama dikkatimi çekti. Gerçekten öyle mi bilmiyorum; ama merak uyandırmak için pazarlamaya yönelik bir çalışmaysa ilginç bir fikir. Düşünsenize paketin üstünde yazan bir iki açıklamaya göre kitabı alıyorsunuz. Sonuç ise tamamen sürpriz. Bir iki kitap için olursa benim de hoşuma gider; ancak aklıma bir de şu geldi:
Bir kitabevine gidiyorum, bütün kitaplar böyle paketli ya da… tüm kitapların hepsinin de kapağı aynı. 



Sizi bilmem ama böyle bir durum benim için dayanılmaz olurdu herhalde. Kitabın içeriğinin ve anlatımının yanısıra sayfa düzeni, kullanılan font, punto… benim için ön planda olsa da kapağın önemini de göz ardı edemem. Mesela hakkında bir fikrim olmayan kitaplarda kitabın kapağı bazen karar vermemi kolaylaştırıyor. Gerçi bazı yayınevleri ya da seri kitaplar için aynı veya benzer kapaklar kullanılabiliyor ve bazen gayet hoş oluyor; ama benim kastettiğim TÜM KİTAPLAR.  

Herhalde kitapların bu “dış giysi”si hepimiz için önem taşıyordur. Belki bazılarımız için biraz daha fazla. Kim olduğunu şu anda hatırlamıyorum ama bir yazar satışları pek de iyi gitmeyen kitabının adını ve kapağını değiştiriyor ve satışlarda beklenen artış gerçekleşiyor.

İşte ilginç bulduğum ve kitabın konusuyla birebir örtüştürdüğüm kapaklar:
Franz Kafka’nın “Dönüşüm” romanını çoğumuz biliriz. Roman kahramanının bir sabah uyandığında kendini böceğe dönüşmüş bir halde bulduğu kitap. Bir kitap kapağı konusuyla bu kadar mı örtüşür ve başarıyla dizayn edilir. Özellikle “Can yayınları”nın kapağında yazarın isminin de çizime dâhil edilmesi hoşuma gitti.



“Accident” ve “Ulusların Düşüşü” adlı kitapları okumadım; ama düşüş, beklenmedik olay, kaza sözcüklerinin çağrışımları sebebiyle kullanılan “ters resimler” ilgimi çekti.



Ya şunlara ne demeli? Burnunun büyüklüğüyle bilinen Cyrano de Bergerac, roman kahramanının ergenlik çağındaki kızlara ilgisinin anlatıldığı Lolita, “Büyük Birader” tarafından sürekli takip edildiğinizi hissettiğiniz 1984, gözlükleriyle meşhur Woody Allen’ın kitap kapağı (burada yazarın özelliği ön plana çıkmış) ve çoraplarıyla ünlü çocuk kahraman Pippi.



Aşağıda da otantik, yerel özelliklerin ağır bastığı kitap kapakları…




Bu yazımı renkli, cıvıl cıvıl kitap kapaklarıyla bitiriyorum. Keyifli okumalar…


                                      ▬    ▬      ▬

Bu Haftaki Tercihleriniz

BİR ÖMÜR BÖYLE GEÇTİ (Faruk Nafiz ÇAMLIBEL)

kitap performans ödevi

GÖR BENİ (Azra KOHEN)

ADSIZ ÜLKE (Alain-FOURNİER)

ELA GÖZLÜ PARS CELİLE (Osman BALCIGİL)